Skip to content

Meer informatie? Mail naar info@heylsameraed.nl of bel 06 55 70 1074

CASES - Overnames &
opvolging familiebedrijven

Cases van advies, ontzorgen en oplossingen uit de praktijk van familiebedrijven.

Mijn bemoeienis met familiebedrijven is intensief. Iets wat in mijn ervaring ook kenmerkend is voor familiebedrijven. De menskant zit in het DNA van de bedrijfsvoering. Als de belangrijke klik er is, dan gaan we heel natuurlijk de diepte in, met het doel voor ogen. Hierbij enkele cases uit mijn praktijk.

Cafetaria echtpaar moest geduld hebben

Het echtpaar in deze case runt een cafetaria. Ze hebben 2 kinderen. Zoonlief helpt mee zoveel als school en huiswerk dat toelaten. De dochter heeft geen interesse in het bedrijf van haar ouders en verdoet haar tijd en laat de anderen in feite barsten. Dan besluit ze te gaan studeren en mogen ze haar ook nog eens ondersteunen, want tijd voor een bijbaantje heeft ze niet.

Het echtpaar is hier niet gelukkig mee, vooral omdat ze dromen van het overdragen van de zaak naar hun kinderen. Bij een periodieke bespreking kaart het echtpaar de situatie aan. Wat ik ervan vind. Ik ken het echtpaar, hun zaak en de verdere items, die er toe doen, goed. Na nog een aantal toekomstgerichte vragen van mijn kant, kom ik tot dit voorstel: ik maak een plan van aanpak, stuur ze dat vooraf toe en we bespreken dat de eerstvolgende keer.

'Of de kinderen er ook bij moeten zijn?' 'In principe wel,' antwoord ik, 'maar laten we eerst eens met z’n 3-en bepalen wat jullie nou precies willen. Als ik globaal de opties met hun gevolgen geschetst heb. Zo gezegd, zo gedaan. Bij die bespreking schets ik de fiscale, financiële en juridische (on)mogelijkheden en benadruk de menselijke kant, te weten hun gezin. Ik leg uit dat ze met name naar hun dochter geen spijt moeten krijgen van bijvoorbeeld een uitsluiting. Het zou namelijk best eens kunnen dat hun dochter haar kind van contact afschermt! We stellen vast dat een en ander nog niet zo eenvoudig is en besluiten er meer tijd voor te nemen.

Samenvatting: deze tamelijk eenvoudige case kostte uiteindelijk 2 jaren. Maar het geduld werd beloond! Er zijn onder mijn regie levenstestamenten gekomen (volmachten) en de testamenten zijn aangepast (geen huwelijkse voorwaarden meer). De rechtsvorm is tevens uitgebreid met de kinderen. Het is daarom nu echt een familiebedrijf!

Frank Visser

De niet-ideale schoonzoon

In het geval van deze klant wilde een belangrijke werknemer tot het familiebedrijf toetreden. Bijkomend detail was dat hij tevens schoonzoon van de eigenaren was. Dochterlief vond hem onweerstaanbaar en ook de klanten liepen met hem weg.

Reden temeer om hem te binden. Of toch maar even praten met hun adviseur, in de persoon van ondergetekende? Dat gebeurde en – heel spijtig – dochterlief is, nadat ze de klap van de echtscheiding had verwerkt, nu aan het daten.

Wat was er dan aan de hand? Veel. Of eigenlijk niet eens zoveel, alleen liep het wel in de papieren. Hij en een paar vrouwelijke klanten hadden de volgende deal gesloten: hij leverde ‘’franco’’ en zij betaalden hem deels in natura, deels in contant (zwart) geld. Iedereen binnen de deal happy!

Tijdens het door mij voorgestelde en ook geregisseerde onderzoek bleek de zogenaamde goederenbeweging niet te kloppen. In gewoon Nederlands: er miste omzet. Ik bedacht een manier om te bewijzen dat ze op papier niet verkocht waren, maar ook niet meer aanwezig waren.

Uiteindelijk kon een confrontatie met betrokkenen niet uitblijven en ook - andermaal uiteindelijk - het toegeven niet. Daarnaast had de aanstaande schoonzoon wel heel wat zakgeld, wat hij niet kon verantwoorden. Tenslotte was het extra pijnlijk dat tijdens het onderzoek, helaas ook de onschuldigen even verdacht waren. Iets wat je in familiebedrijven altijd wil voorkomen.

De kwestie is opgelost en afgewikkeld, maar de herinnering blijft. Het familiebedrijf is weer op stoom en een ervaring rijker. Een familiebedrijf is een dynamische wereld met grote voordelen, maar soms zijn ze erg kwetsbaar omdat het om personen gaat. Gelukkig kon ik als onafhankelijke adviseur de vinger op de verborgen zere plek leggen, met oog voor zowel de menskant als het bedrijf.

Scroll To Top